tab


Thursday, July 28, 2011

2 TAndA MENCINTAI ALLAH


Bagaimana sikap kita dgn janji temu (solat) dgn Allah?

Apakah kita dtng seawal wktu atau sering menunggu-nunggu masuknya waktu solat????

1-Jika YA, itu pertanda y kita cintakan Allah.

2-Sekiranya setiap kali menjelang solat kita telah siap sedia berwuduk,menungu di saf hdpan dgn pakaian y paling bersih,ditambah dgn haruman minyak wangi....ALHMADULILLAH,itu petanda CINTA

Jika kesempatan "dating" dgn kekasih ditunggu-tunggu saat dan ketika,maka seharusnya lebih2 lagi dgn Allah y kita cintai

Jika solat lewat(apatahlagi langsung tidak solat),dtng dgn ENGGAN,MUKA MASAM,BERAT TULANG dab PAKAIAN SERABUT, itu PERANDA TIDAK CINTA.TIDAK FOKUS,sambIl LEWA pula. SOlat mahu selesai cepat.

Apakah seorang kekasih ingin segera berpisah dlm pertemuannya dgn kekesihnya.????

Adakah seorang kekasih smpai lewat utk jannji temunya..???

Atau berpakaian SERABUT,KUSUT MASAI dan BERBAU ketika menemui kekasihnya??? TIDAK MUNGKIN

tetapi jika itulah sikap kita,ertinya kita TIDAK CINTA kepada kekasih itu.Maka begitulah juga ukuran cinta kita kpd Allah..perlu ada RINDU,BKN Jemu utk BERTEMU.

2- KALAU CINTA,SUKA apabila DISURUH

seseorang kekasih sentiasa suka disuruh oleh kekasihnya.kesusahan walau sebesar mana tidak diperkirakan.Asalkan maksud kekasih dipenuhi,tidak kira apa akan itempuhi (katanya lautan api pon snggup direnangi).oleh krn amat suka disuruh,hati sentiasa menunggu-nunggu bila hendak disuruh.Bila lagi?Apa lagi?begitulah detik hati selalu.Pantang disuruh,mcm lipas kudung,segera dilaksanakan.

Begitulah orng y cintakan Allah.Bila ada sesuatu disuruh buat,terus buat.Tanpa tanya-tanya lagi.apabila sesuatu disuruh tinggal,terus ditinggalkan.Sami'na wa ato'na(kami dgr dan kmi taat)ITULAH BUKTI CINTA.seberang suruhan dripada Tuhan akan segera dilaksankan.MALAS

Mereka ini sentiasa proaktif n mencari apa lgi suruhan Tuhan y hendak dilaksanakan.Bila dpt laksankan,alangkah BAHAGIANYA dirasakan.

Sekarang,apa respon kita terhadap perintah Allah n laranganNYa>>???YA,mugkin kita melaksankan,namun apakah hati kita suka ketika melakukanya..???

cth,solat subuh.Ya,memang kita telah solat subuh,tetapi apakah kita suka n ceria ketika melaksankannya.CERMIN MUKA KITA.......apakah TERSENYUM RIA setiap kali bangun subuh??? atau MASAM MENCUKA,MELANgkah kebilik air dgn langkah MALAS,LESU dan TERPAKSA?????

JIka anda rasa terpaksa bngun solat.itu PERANDA BELUM CINTA.

BESAR BEZANYA antara orang y mengatkan "I HAVE TO PRAY (saya kena solat) dgn orng y bkata I NEED to PRAY (saya perlu solat)

kedua2nya adlah sma solat.tetapi seorang krn SUKa. seorng lagi kerana TERPAKSA.yang sorang SUDAH CINTA,y sorang lgi BELUM CINTA.

Cukuplah dgn dua tanda itu sebagai ukurtara APAKAH KITA SUdah CINTAKAN ALLAH atau BELUM???????

Tanyalah kpd hati nurani,berhakimkanlah kpd diri sendiri.Apakah kita memiliki dua ciri tersebut..??? jika tidak,itu menunjukkan kita TIDAk atau BeLUM CINTAKAN ALLAH.Sebenrnya byk lagi tanda2 y dijelaskan oleh Ustaz Hasrizal, tetapi sekadar dua itu pun sudah cukup rasanya utk menilai apakah kita cinta atau belum...

No comments:

Post a Comment