tab

Monday, December 14, 2009

Wanita & Cinta

CINTA DAN KASIH SAYANG VITAMIN JIWA

KEPERLUAN KEPADA KEHIDUPAN BERKELUARGA


Wanita Yang Dikasihi sekalian,

Kehidupan masa kini secara tanpa disedari telah merubah fungsi dan struktur rumahtangga sehingga seringkali rumahtangga menjadi tempat yang membosankan dimana anak-anak sering merasa kekosongan dan kesunyian. Begitu juga suami, seringkali ditinggalkan isteri tanpa teman disisi. Tidak kurang juga isteri, sering keseorangan dan kesepian ketika suami sibuk mencari rezeki. Suasana yang meletakkan kepentingan material dalam kehidupan sebagai kepentingan utama telah mewujudkan sebuah rumahtangga yang kekeringan kasih sayang. Tanpa kasih sayang, maka jiwa akan sakit dan lemah dan mencari-cari vitamin untuk menguatkan jiwa. Maka wujudlah keadaan dimana anak-anak mencari kawan-kawan untuk melepaskan kesunyian dan kekosongan jiwa. Suami mencari wanita lain yang boleh memberikan perhatian dan kasihsayang buatnya dan begitu juga isteri, senang bersama lelaki lain yang sering menceriakannya dan mengambil tahu masalah hidupnya. Oleh itu untuk mengembalikan fungsi rumahtangga sebagai tempat dialirkan cinta dan kasihsayang sesama ahli keluarga, maka kita seharusnya merenungi akan peranan kita masing-masing dan cuba sedaya upaya melaksanakan tugas mengalirkan kasihsayang ini. Diantara Tips yang boleh digunakan oleh seorang isteri adalah seperti berikut:

1) Jadilah Penyenang Hati Suami dengan Membajai Hubungan Cinta

Cinta merupakan keperluan kepada fitrah manusia berumah tangga. Ianya mesti dipupuk, dibelai dan dibaja. Kehidupan suami isteri tanpa cinta ibarat tanah yang kering kontang dan akhirnya menyakitkan jiwa. Cinta biasanya dipupuk dengan menzahirkan tingkah laku yang menyenangkan dan mententeramkan hati suami.

Diantaranya cara menjadi penenang hati suami ialah memberikan perhatian ketika diperlukan, melayan dengan penuh ikhlas dan ceria, menjadi teman berbicara, menjadi tempat meluahkan perasaan dan masalah dan membantu suami ketika diperlukan. Allah juga mengurniakan satu mekanisma membaja cinta suami isteri dengan hubungan intim. Suami dan isteri harus menggunakan hubungan ini untuk membajai rasa cinta dan kasihsayang. Penampilan dan kecantikan akhlaq dan fizikal harus dijaga oleh seorang isteri bagi merangsang suami untuk melaksanakan amanah Allah ini.

2) Tips Mengalirkan Kasih sayang kepada anak-anak

Fitrah anak-anak perlukan kasih sayang, daripada bayi yang baru dilahirkan hinggalah kepada anak-anak yang dewasa. Seorang ibu yang bijak harus membahagikan masa dengan seimbang untuk mengalirkan kasih sayang kepada anak-anak samada yang kecil atau yang sudah meningkat dewasa. Anak-anak kecil lebih memerlukan sentuhan fizikal sedangkan anak yang besar memerlukan sentuhan rohani dan minda. Seorang ibu harus meluangkan masa bermain-main dengan anak-anak kecil dan bagi anak-anak yang sedang meningkat dewasa, banyak masa perlu diluangkan untuk memberikan nasihat dan pendapat, bertukar-tukar fikiran, menunjukkan jalan keluar kepada masalah mereka dan seterusnya membantu dan membimbing mereka dalam segala masalah hidup mereka. Tugas penting seorang ibu adalah mengajarkan kepada anaknya tentang Allah s.w.t. Contoh nasihat Luqman kepada anaknya:

3) Tips Bermohon kepada Allah Ya Rahman Ya Rahim (Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang)

Sesungguhnya Allahlah sumber kasih sayang yang terdapat pada manusia. Allah Ya Rahman Ya Rahim mampu mengalirkan kasih sayang antara ahli keluarga.

Diantara permohonan yang boleh diajukan kepada Allah untuk mendapatkan kasihsayang ialah:

“Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alirkan kasih sayangMu buat kami sekeluarga agar dengan kasih sayangMu kami mampu hormati menghormati, nasihat menasihati, bantu membantu, harga menghargai, bertolak ansur dan tolong menolong sesama kami. Sesungguhnya kasih sayang itu milikMu dan Engkau berhak menanamkannya kedalam hati sesiapa yang Engkau kehendaki.”

Penutup
Semoga dengan beberapa tips diatas, dapat memberikan sedikit panduan kepada wanita Malaysia dalam menghadapi kemelut masalah social hari ini yang dilanda dengan masalah perceraian dan gejala sosial di kalangan anak-anak.

http://wanita3i.blogspot.com

No comments:

Post a Comment